středa 19. září 2012

S kolika penězi se dá začít investovat do akcií?

S kolika penězi se dá začít investovat do akcií? Odpověď na tuto otázku je do jisté míry subjektivní záležitostí. Například můj názor je, že pro začátek je ideální mít k dispozici finanční obnos v rozmezí 10 až 100 tis Kč.

Investovat částky, které jsou výrazně nebo dokonce řádově menší než 10 tis Kč nemá příliš smysl z pohledu jak potenciálních budoucích výdělků, tak i z pohledu transakčních nákladů, které mívají jistou minimální výši. Obvykle jsou transakční náklady u jednotlivých brokerů vypočteny procentuálně z objemu transakce (nákupu či prodeje) a aby se zabránilo příliš malým obchodům, které by se brokerům nevyplatily, tak je zde právě ta minimální výše transakčních nákladů. Obvykle bývají tyto minimální transakční náklady v řádech desítek až stovek korun, takže pokud bychom měli v úmyslu investovat např. 1 000 Kč, tak by transakční náklady činily řádově jednotky až desítky procent, což už na první pohled zřejmě nebude to pravé ořechové. Za normálních okolností, kdy investujeme rozumné částky, by transakční náklady neměly v žádném případě přesáhnout jedno procento (aspoň u slušných brokerů).

Částkám vyšším než 100 tis Kč je též dobré se v počátcích investování raději vyhnout. To zejména z důvodů, že pokud na počátku uděláme nějakou chybu jako třeba ukvapenou investici, tak je dobré přijít o pár tisíc, než o pár milionů. Každý kdo má v plánu začít investovat a zatím nemá buď žádné zkušenosti, nebo jen zkušenosti z demoverzí či „obchodováním na papíře“, tak si může být jist, že nějaké ty ukvapené investice určitě udělá. Dokud člověk neinvestuje skutečné peníze, tak si může myslet, že jeho se to netýká, ale opak je pravdou. Sám jsem si vyzkoušel.

Jedny z nejhorších chyb, co jsem několikrát zejména v počátcích udělal, byly:
  • Propadání náladám trhů (prodávání / kupování akcií, když prodávají / kupují ostatní) a
  • vsázení na rady ostatních bez jakékoliv vlastní analýzy.

Ačkoliv mě tyto chyby stály peníze, jsem za ně velice rád, neboť jsem si z nich vzal ponaučení, že téměř vždy je mnohem lepší dát sám na sebe a svou analýzu, než na cokoliv jiného. I když jsem o tom mockrát četl, stejně jsem se o tom přesvědčil i na živo a jsem si jist, že se to nevyhne ani vám, co budete s investováním začínat.
  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji, že chcete přispět do diskuze :-)